Kitap Okuma Anketi
Kitap Okuyor musunuz?
 
Yasal Uyarı
Bu sitede yayınlanan bütün eserlerin çoğaltılması, izinsiz olarak bestelenmesi yasaktır! Buna uymayanlar hakkında, 5846 ve 411 sayılı Fikir ve Sanat Eserleri Kanunu, 3257 sayılı Sinema ve Muzik Eserleri Kanunu Hükümleri gereğince hukuki işlem yapılacaktır. Sitede yayınlanan şiir, yazı ve hikayelerin telif hakları sahiplerine aittir. Ancak Naci Gümüş imzalı yazı, şiir ve hikâyeler; isim anılması, kaynak gösterilmesi şartıyla alıntılanabilir.
Twitter'den Takip
Sitemizi Mavi Kuş'u tıklayarak Twitter'da paylaşın.
Site İçi Arama
Kullanıcı Değerlendirmesi: / 36
ZayıfEn iyi 
Yazarlarımız - Makaleleri

 

(Hem cömert ve hem cimrinin zengin olanları için yazılmıştır. İktisat ehli bilinçli Müslüman kardeşlerimiz, düzenli bir maaşa talip memur ve öğretmen kardeşlerimiz veya muhtaç gariban kardeşlerimiz konumuz dışındadır. Ancak isteyen yine de yazıdan istifade edebilir.)

 

“İnsanı anlama” çabasının çok önemli olduğunu düşünüyorum. Çünkü insan yaratıcısı tarafından yeryüzünde halife tayin edilmekle mahlûkat arasında en önemli görevi üstlenmiştir. Yine içinde barındırdığı hikmet, irfan ve ilim çekirdekleri ile Allah’u Teâla’yı anlamaya çalışma konusunda elimizdeki en büyük numune “hazreti insan”dır. Madem Allah’ı tanımak önemlidir o zaman insanı anlamak da önemlidir. Bu yazıda insandaki “cimrilik ve cömertlik” huylarının kodlarını, sebeplerini ve sonuçlarını arayacağız.

 

Cömert ihlaslı infak ettiği gibi şan ve şeref için de verebilir ama cimrinin vermesi genelde ihlas iledir. Cimri şan ve şeref için pek bir şey vermez, çünkü çok sevdiği malını şan ve şeref için elinden çıkarmaya kendini ikna etmesi çok zor bir şeydir.

 

Cömertler bazen israfa ve boş vermiş bir karaktere sahip olabileceklerinden, cömertlerin borçlarını ödemede sadık olmayanları çıkabilir. Kişi ne kadar israfçı ise borcunu ödeme konusunda da o kadar gevşek davrandığını gördüm. O yüzden müsriflik derecesindeki cömertlere borç verirken dikkat edin, derim.

 

Cimriler genellikle hesap kitaplarında, harcamalarında ve hayat konusunda disiplinlidirler. Ödemekte zorlanacakları malı genelde almazlar. Sanılanın aksine, cimrilik genelde borçlarına sadıktırlar. Aldıkları borcu (genelde) zamanında ve dakik olarak öderler.

 

Cömertler borç ödemesini geciktirebilir ama aynı zamanda alacağı konusunda da esnektir. Size daha rahat zaman tanır. Cimri ise borcunu genelde zamanında ödemesine karşı alacağına karşı da dakiktir. Size pek esneklik göstermez. Borç ödeme gününü takarsanız muhtemelen bir daha size borç vermeyebilir

 

Cömertlerin genelde geniş bir çevresi vardır. Cimrilerin giden geleni azdır. Çünkü cimri insan geniş çevreye “masraf” gözüyle bakabilir.

 

Cömert, bazen güzel ahlaklı olmayabilir ama cimri mümin genelde güzel ahlaklıdır. Çünkü peygamberimiz (s.a.v) buyurur ki “cimrilik ve kötü ahlak bir müminde beraber bulunmaz”.

 

Cömert insanların idareci olduklarında genelde esnek ve müsamahakâr, cimrilerin ise genelde katı ve kuralcı olduğuna şahit oldum. Ayrıca kumar oynayan ve içki içen insanların aklı başlarında iken de genelde cömert olduğuna şahit oldum. (Bu konuyu tam çözebilmiş değilim ama cimri insanlar herhalde kumar ve içki gibi masraflı şeylere genelde bulaşmıyorlar. Daha çok müsrif insanların kumar ve içki gibi kötü alışkanlıklara bulaştığına şahit oldum.)

 

Cömerdin üzerinde genelde yüklü miktarda para vardır, cimri ise üzerinde genelde az para bulundurur anaparayı genelde banka gibi bir yerlerde tutar, lazım olduğunda gıdım gıdım çeker.

 

Cömertler eşyalarını daha rahat atarlar, yine eşyalarını başkalarına daha kolay verirler. Cimriler saklamayı çok severler, biriktirmekten zevk alırlar, bir eşyayı lazım olmayacağına tam kanaat etmeden atmazlar. Cimri insanlar “eşya” ile daha çok özdeşlik kurabilirler.

 

Cömert eşyanın yenisini almaya, cimri ise tamir etmeye daha çok meyillidir.

 

Cömertler yarını çok düşünmezler, daha çok “bugün” ü yaşarlar. Buldukları anda günün tadını çıkarıp harcarlar. Cimriler ise hayatı genelde hep “yarın” da yaşarlar, yani aslında çoğu zaman yaşayamazlar. Ellerinde ihtiyaten hep bir şeyler tutmaya çalışırlar.

 

Cömertler ceplerindeki paranın miktarını çoğu kez bilmezler. Paranın cepteki düzenine, ütüsüne, eskiliğine, yeniliğine çok dikkat etmezler. Cimriler ceplerinde kaç para olduğunu küsuratına kadar genelde bilirler. Parayı sayarak ve belli düzen içinde cüzdana bırakırlar.

 

İnsan bekârlığında daha cömerttir çünkü sorumluluğu azdır. Evli iken yapılan cömertlik ise daha ihlaslıdır.

 

Kusur örtücü en güzel huy; cömertliktir. İnsanlar cömertlerin kusurlarını daha az görür. Hatta toplum bazen cömert insanlara ait olmayan iyilikleri de onların hanesine yazar. Bu da mukadderatın cömertlere bir ikramıdır.

 

Peki, şimdi burada kritik soru şudur; Kişiliği oluşmuş, olgun, âlim, israf ehli olmayan, dünyalığa önem vermeyen iktisatlı mümini, cimriden nasıl ayıracağız? İktisatlı gördüğümüz müminin elinde infak edecek mal varken ihtiyaç sahibine karşı eli sıkı davranıyorsa o vakit o mümindeki tabiat iktisattan değil, cimriliktendir deriz. Kişinin bir fakire, yolcuya, dava arkadaşına, mağdura, dul kadına, muhtaç öğrenciye, fakir komşusuna, yetim kalmış akrabasına nasıl davrandığına bakarız. İnfak edecek durumda olduğu halde bu konularda duyarsız veya çok cüzi miktarlarda yardım yapıyorsa o zaman mümindeki o haslet iktisat ve zühtten değil cimriliktendir deriz. Yani iktisatlı ve kemale ermiş mümin kendine karşı mutedil ama ailesi akrabası ve muhtaçlara karşı cömerttir. Onları kendine tercih eder.

 

Salih cömertler ise hem aleni hem de gizli Allah’ın kendilerine emanet ettiği maldan infak ederler. Gizli verdiklerinin bilinmesini istemez ama teşvik olsun diye de açıktan harcarlar. Yaptıklarının karşılığında dua bile istemezler. Çünkü dua istemek bile bir karşılıktır. Mülkü Allah’ın bilir, kendilerini emanetçi görürler. Biri kendilerine el açtı mı, bunu gönderen Allah’a hamd eder, Allah’ın gönderdiğini mümkün mertebe geri çevirmezler. Kendi ihtiyaçlarına karşı mutedil, ahlaken mütevazi, verirken merttirler. Tekebbür korktukları için infak ettikleri zaman ezik bir haleti ruhiyededirler. Her ettehiyatta tüm müminlerin kendilerine okuduğu “selam” duası sayesinde takdiri ilahi onları bir annenin evlatlarını koruduğu gibi büyük günahlardan korur, kötülüklerden selamette kılar.

 

Cömertlik ile ilgili son bir söz. Allah insanı neden yarattı sorusuna bazı ulema “Çünkü Allah çok cömert idi bu cömertliğini birilerine göstermek istedi ve insanı yarattı.” derler. Bize bu dünyada gösterdikleri, ikramının küçük bir birer numuneleridir. Numune nimetler için esas nimetleri feda etmeyenlere ne mutlu...

ÖZCAN BAHADIROĞLU - İSTANBUL

 

Degerli Yazarimiz ÖZCAN BAHADIROĞLU Bu tarihten itibaren bizimle beraberdir: Perşembe, 01 Kasım 2012.

Yorumlar 

 
0 #3 RE: CİMRİLER VE CÖMERTLER 2013-01-07 14:14
bazen yapılan cömertligin israfmı yada yapılan iktisadın cimrilikmi ayırımını yapmak bu dengeyi saglamak,farkın dalıgında olmak zormu zor bir mesele.hz.ömerin elinde münafıklar listesi olan sahabeye bende bu listede varmıyım deyip kendinden emin olmamak meselesi gibi bir şey.tespitlerin,göz lemlerin tam isabetli.istifade ettim ALLAH razı olsun.
Alıntı
 
 
-2 #2 RE: CİMRİLER VE CÖMERTLER 2013-01-02 10:47
yazın genel anlamda güzel olmuş.
her mesleğe çıraklıkla başlanır, umarım yazıların gün geçtikçe içerik ve üslüp bakımından daha da iyi olacağına inanıyorum.
başarılarının devamını dilerim.
ibrahim.
Alıntı
 
 
+4 #1 RE: CİMRİLER VE CÖMERTLER 2012-12-14 15:40
Ürünün daha kaliteli ve verimli olması için belli dönemlerde ağaçların budanması gerekir. İşte, Allah rızası için yapılan harcamalar, cömertlikler(in faklar) da, malda adeta budama etkisi yapmaktadır. Güzel, gerekli ve önemli bir konu. Yüreğine, kalemine sağlık... Abdulkadir YILDIZ
Alıntı
 

Yorum ekle


Güvenlik kodu
Yenile

Site Dili / Language
İstediğiniz dile çeviriniz

language you want to turn the

Üye Girişi
Ziyaretçi Sayısı
Bugün1738
Dün2656
Tüm Zamanlar3950410
Kimler Çevrimiçi
Şu anda 85 konuk çevrimiçi
İstatistikler
Üyeler : 2071
İçerik : 1482
Web Bağlantıları : 26
Ziyaretçi Anketi
Gönül Sitesini Dünyanın neresinden İzliyorsunuz?